Τετάρτη 13 Απριλίου 2011

Απάντηση της Περιφερειας στο Σύλλογο Χοιροτρόφων Αιτωλοακαρνανίας

Απάντηση στο Υπόμνημα που του επέδωσε ο Σύλλογος Χοιροτρόφων Αιτωλοακαρνανίας, προ μερικών ημερών, όταν ο Πρόεδρος και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου τον επισκέφθηκαν στο γραφείο του στην Πάτρα, απέστειλε σήμερα ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Αγροτικής Οικονομίας Γιώργος Αγγελόπουλος.

Στην απάντηση του ο κ. Αγγελόπουλος αναφέρει ότι «η χοιροτροφία αποτελεί, μαζί με την προβατοτροφία, την πλέον παραδοσιακή ενασχόληση των κτηνοτρόφων της Αιτωλοακαρνανίας. Η σημερινή δυναμικότητα του κλάδου στην περιοχή, υπολογίζεται στις 1.200 χοιροτροφικές μονάδες με 30.000
χοιρομητέρες και κατατάσσει την Αιτωλοακαρνανία στις κορυφαίες κρεατοπαραγωγικές περιοχές, αφού κατέχει το 12% της παραγωγής χοιρινού κρέατος στην Ελλάδα. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δίνει μεγάλο βάρος στον πρωτογενή κτηνοτροφικό τομέα και κατ’ επέκταση στον κλάδο της χοιροτροφίας, γιατί στηρίζει το αγροτικό εισόδημα, προσφέρει θέσεις εργασίας και συμβάλλει τα μέγιστα στην αγροτική ανάπτυξη της περιοχής. Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι η Περιφέρεια θα είναι αρωγός στην προσπάθεια που κάνετε για την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος για να αυξήσει την παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων σας».
Και ο κ. Αγγελόπουλος συνεχίζει: «Με το από 31/3/2011 υπόμνημά σας, εκθέσατε με σαφήνεια τα μεγάλα προβλήματα τα οποία επιζητούν άμεση λύση ώστε ο κλάδος της χοιροτροφίας να έχει μέλλον και αύριο. Για τα ειδικά αιτήματα της επιστολής σας θα θέλαμε να σας πληροφορήσουμε τα εξής:
1. Βρίσκεται σε εφαρμογή από τις 30/3/2011, η τροποποιημένη πρόσκληση του ΥΠΑΑΤ για υποβολή αιτημάτων εκσυγχρονισμού γεωργικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, για ένταξη στα Μεγάλα Σχέδια Βελτίωσης του μέτρου 121 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013. Για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αντιστοιχούν πιστώσεις 20εκ. €, με λήξη υποβολής προτάσεων στις 18/4/2011. Στο μέτρο αυτό μπορούν πλέον να ενταχθούν, εκτός των ασφαλισμένων στον ΟΓΑ και οι χοιροτρόφοι που είναι ασφαλισμένοι σε άλλα ταμεία όπως στον ΟΑΕΕ, δηλαδή δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες και όχι ως αγρότες. Σημειώνεται ότι οι περισσότερες χοιροτροφικές επιχειρήσεις σαν Ο.Ε., δεν μπορούσαν να ενταχθούν στα Σχέδια Βελτίωσης, οπότε δεν θα είχαν την δυνατότητα να εκσυγχρονίσουν τα χοιροστάσια, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ε.Ε. για την καλή διαβίωση των ζώων, με αποτέλεσμα να κλείσουν.
Συγκεκριμένα, στην τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης (1774/16-3-2011) εφαρμογής του Μέτρου για τα σχέδια βελτίωσης προβλέπεται η δυνατότητα συμμετοχής νομικών προσώπων, η πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των οποίων ανήκει σε φυσικά πρόσωπα που αντλούν το 35% του ατομικού τους εισοδήματος από γεωργικές δραστηριότητες που ασκούνται στα όρια της εκμετάλλευσής τους και δεν πραγματοποιούν περισσότερα από 115 ημερομίσθια σε εξωγεωργικούς τομείς, υπολογιζόμενα ως μέσος όρος 3ετίας, ανεξάρτητα από το ταμείο ασφάλισής τους. Τα Σχέδια Βελτίωσης προβλέπουν προκαταβολή στον επενδυτή μέχρι ποσοστού 50% της συνολικής ενίσχυσης του έργου, η οποία για πρώτη φορά καταβάλλεται με την οριστική ένταξη του έργου. Επίσης, για την τόνωση της αγροτικής επιχειρηματικότητας προβλέπεται η σύνδεση των επενδύσεων των Σχεδίων Βελτίωσης με το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας (τμήμα του ΕΤΕΑΝ παλιό ΤΕΜΠΜΕ), προκειμένου οι μεταποιητικές επιχειρήσεις και οι εκσυγχρονισμένες εκμεταλλεύσεις του γεωργικού και κτηνοτροφικού τομέα να μπορούν εύκολα και γρήγορα να καλύψουν την ιδιωτική συμμετοχή τους στο πρόγραμμα με χαμηλότοκα δάνεια (επιτόκιο 2,5-3%).
2. Το φαινόμενο των παράνομων ελληνοποιήσεων ξένων κτηνοτροφικών προϊόντων έχει πλήξει σε μεγάλο βαθμό τον χοιροτροφικό κλάδο, δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό ενάντια στους Έλληνες χοιροτρόφους. Είναι άμεση ανάγκη η λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του μεγάλου αυτού προβλήματος που πλήττει όχι μόνο τους παραγωγούς και τους καταναλωτές αλλά και το Ελληνικό κράτος. Και αυτό γιατί οι Έλληνες χοιροτρόφοι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν προϊόντα με μικρότερο κόστος παραγωγής σε ξένες χώρες, οι καταναλωτές αγοράζουν, σαν ελληνικό, ξένο κρέας αμφιβόλου ποιότητας, ενώ το Ελληνικό κράτος χάνει τεράστια έσοδα. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, σε συνεργασία με τον ΕΦΕΤ, ξεκινά ελέγχους για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των ελληνοποιήσεων των κτηνοτροφικών προϊόντων. Το θέμα είχε τεθεί με έμφαση από τον Περιφερειάρχη Απόστολο Κατσιφάρα, στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστα Σκανδαλίδη, στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Πάτρα. Ο υπουργός ΥΠΑΑΤ ανέφερε ότι σύντομα θα προκηρυχθεί το πρόγραμμα «ιχνηλασιμότητα», που παράλληλα με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού ελέγχου, θα μπορέσει να εντοπίσει τις παράνομες ελληνοποιήσεις, ξεκινώντας τον έλεγχο από την εμφάνιση του προϊόντος στην εκμετάλλευση μέχρι την παρουσία του στο ράφι. Δηλαδή, θα εξετάζεται από πού παράχθηκε το προϊόν, ποια συστατικά έχει, πού πηγαίνει, πώς συσκευάζεται, τι ταυτότητα έχει, έτσι ώστε να γίνει σωστή και ουσιαστική οργάνωση του ελέγχου. Η «ιχνηλασιμότητα» λοιπόν είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την πάταξη των παράνομων ελληνοποιήσεων αγροτικών προϊόντων και την προστασία των καταναλωτών, που έχει τη δυνατότητα ανίχνευσης και παρακολούθησης τροφίμων, ζωοτροφών και ζώων που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τροφίμων ή ουσιών που πρόκειται ή αναμένεται να ενσωματωθούν σε τρόφιμα ή σε ζωοτροφές σε όλα τα στάδια της παραγωγής, μεταποίησης και διανομής τους. Οι πρόσφατες κρίσεις σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων απέδειξαν ότι ο προσδιορισμός της προέλευσης των ζωοτροφών και των τροφίμων έχει πρωτεύουσα σημασία για την προστασία των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, η ιχνηλασιμότητα διευκολύνει την απόσυρση των τροφίμων και επιτρέπει την ακριβή ενημέρωση των καταναλωτών για τα προϊόντα που εγκυμονούν κινδύνους. Η ιχνηλασιμότητα δεν εγγυάται από μόνη της την ασφάλεια των προϊόντων, αλλά αποτελεί εργαλείο διαχείρισης του κινδύνου, το οποίο θα πρέπει να χρησιμοποιείται για να συμβάλλει στην αντιμετώπιση προβλημάτων σχετικών με την ασφάλεια των τροφίμων. Στόχος της ιχνηλασιμότητας είναι να εξασφαλίσει την εκτέλεση αποσύρσεων ή ανακλήσεων, με ακρίβεια και συγκεκριμένους στόχους, την παροχή κατάλληλων πληροφοριών στους καταναλωτές και στους υπευθύνους των επιχειρήσεων τροφίμων, την αξιολόγηση του κινδύνου από τις ελεγκτικές αρχές και την αποφυγή γενικότερης διατάραξης του εμπορίου. Η απαίτηση για ιχνηλασιμότητα βασίζεται στην αρχή "ένα βήμα πίσω - ένα βήμα μπροστά" σύμφωνα με την οποία οι υπεύθυνοι επιχειρήσεων τροφίμων θα πρέπει: α) να διαθέτουν ένα σύστημα το οποίο θα τους επιτρέπει να εξακριβώνουν ποιος είναι ο άμεσος πελάτης των προϊόντων τους, β) να είναι σε θέση να συνδέουν τα προϊόντα με τους προμηθευτές (ποιά προϊόντα προέρχονται από ποιούς προμηθευτές) και γ) να είναι σε θέση να συνδέουν πελάτες με προϊόντα (ποιοί πελάτες προμηθεύτηκαν ποιά προϊόντα, εκτός από την περίπτωση που οι άμεσοι πελάτες είναι και οι καταναλωτές του προϊόντος).
3. Ο νέος αναπτυξιακός Νόμος 3908/2011, ο οποίος δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 8/1-2-2011, δεν αποκλείει την ένταξη χοιροτροφικών μονάδων σε αυτόν. Μετά από συνομιλία που είχαμε με το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, διαπιστώθηκε ότι τις προσεχείς ημέρες αναμένεται η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης και της εγκυκλίου για την εφαρμογή του νέου αναπτυξιακού νόμου. Σύμφωνα με πληροφορίες θα συμπεριληφθούν σε αυτόν η ενίσχυση για ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμός χοιροτροφικών μονάδων, χωρίς να γνωρίζουμε αν θα υπάρξουν προϋποθέσεις για την ενίσχυση και της αγοράς ζωικού κεφαλαίου από τις μονάδες αυτές. Τα ποσοστά ενίσχυσης για την Γ΄ Ζώνη, στην οποία ανήκει και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ανέρχονται σε 40% για Μεγάλες επιχειρήσεις, 45% για Μεσαίες επιχειρήσεις και 50% για Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις, ενώ το ελάχιστο ύψος επένδυσης ανέρχεται σε 1.000.000,00 €, 500.000,00 €, 300.000,00 € και 200.000,00 €, αντίστοιχα.
4. Το νομοσχέδιο για το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών, ψηφίστηκε στη βουλή στο τέλος Μαρτίου 2011 και αναμένεται να συμβάλει αποφασιστικά στη διαφανή λειτουργία της εμπορίας των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων και στην προστασία των παραγωγών και των καταναλωτών, βάζοντας τέλος στην αισχροκέρδεια των επιτηδείων. Περιλαμβάνει όχι μόνο τους εμπόρους του κλάδου διακίνησης των προϊόντων αλλά και τους αγρότες που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο αγροτών και τους ετεροεπαγγελματίες. Το νομοσχέδιο αναφέρεται στην απλοποίηση των γραφειοκρατικών και χρονοβόρων διαδικασιών έκδοσης αδειών για την ίδρυση και λειτουργία κτηνοτροφικών και πτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, προς ικανοποίηση του αιτήματος των κτηνοτρόφων. Η εγγραφή στο Μητρώο είναι υποχρεωτική και πιστοποιείται με τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ). Ο κάθε έμπορος που συναλλάσσεται με τους αγρότες, παίρνει Ειδικό Αριθμό Εγγραφής (ΕΑΕ) και σ’ αυτόν αποτυπώνεται κάθε συναλλαγή. Για να εγγραφεί ο έμπορος στο μητρώο είναι υποχρεωμένος είτε να προσκομίσει απαραίτητες εγγυητικές επιστολές, είτε με τις υπάρχουσες υποδομές του ο έμπορος να διαθέτει το τεκμήριο νομιμότητας στην άσκηση της εμπορικής δραστηριότητας.
5. Τέλος, όσον αφορά την κατάργηση των ετήσιων τελών ζωοτροφών που παράγονται για ιδιοκατανάλωση στη χοιροτροφική μονάδα και όχι για εμπορία, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα διαβιβάσει το αίτημα – πρόβλημα προς τον αρμόδιο Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, ευελπιστώντας για την άμεση επίλυσή του».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου